7 nippi negatiivsete mõtetega toimetulekuks

See on päris pöörane, milline jõud on mõtetel ja kuidas mõtted mõjutavad meie tuju. Sa võid koos sõpradega aega veeta ja samal ajal tunda end tõeliselt õnnetuna, sest kogu tähelepanu püsib muredel. Hea uudis on see, et tegelikult on võimalik oma mõtteid juhtida ning tunda rahu ja kontrolli oma mõtete üle.

Me mõtleme kogu aeg igasuguste asjade üle – õed-vennad võivad meile närvidele käia, meil võib olla erinevaid mälestusi, mis pähe turgatavad, kodutööde tähtajad ei taha meelest minna ja nii edasi. Peas toimub paras möll – see on nagu masin, mis on kogu aeg töös. Sellist püsivat mõtete liikumist nimetatakse automaatmõteteks ja dialoogiks iseendaga. Selleks, et ärevusega hakkama saada, pead mõtlemise kohta rohkem teadma.


Sinu mõtted millegi kohta ei pruugi olla tõesed. Ära usu kõike, mida mõtled!


Kas tead, mida Sa endale sisendad? Kui me midagi tajume – näiteks kuuleme keset ööd akna taga kolinat, tulevad meile automaatselt ja välkkiirelt pähe erinevad kujutluspildid ja mõtted. Automaatmõtted on osa meie sisekõnest. Päris tihti ei ole me isegi teadlikud sellest, et need meil olemas on.

Kuuldes keset ööd akna taga kolinat – millised on sel hetkel Sinu mõtted? Võimalik, et midagi sellist:

“Väljas on miski – pime – kas aknad on kinni? Kas keegi tahab sisse tungida? Kus on telefon? Poe peitu!”

Võib tekkida ka automaatne kujutluspilt inimkujust, kes end pidemuses varjab ja nuputab, kuidas sisse pääseda. Need automaatsed mõtted käivitavad TUGEVA ärevuse alarmi. Aga mis oleks, kui nende alarmeerivate mõtete asemel oleks hoopis teissugused mõtted:

“Müra väljas? – mõni loom? Tuul? Uks on lukus. Isa on kodus. On turvaline. Kuulatan veel.”

Ehkki ka need mõtted võivad sind tiba ärevaks muuta, saad selliste mõtete korral paanitsemise asemel mõelda ja tegutseda selgelt.


Kuidas muuta negatiivsed mõtted positiivseteks?


Negatiivseid mõtteid kogevad kõik, aga mida negatiivsemalt näed ümbritsevat maailma, seda halvemini ennast tunned. Negatiivsed mõtted ja muretsemine võtavad meilt energiat ning tekitavad ärevust, hirme ja depressiooni. Selleks, et mitte sattuda negatiivse mõtlemise nõiaringi, tuleb need asendada positiivsemate mõtetega.

Negatiivsete mõtlemismustrite muutmiseks püüa vaadelda olukordi kõrvalseisjana. Leia tõendeid, mis räägivad sinu mõtetele vastu. Ära unusta, et keegi ei ole täiuslik ja kõik teevad vigu ning need on lubatud ka sulle. Kogemustest ja vigadest me õpimegi.

7 nippi negatiivsete mõtetega toimetulekuks:

  • märka ja muuda mustvalgeid mõtlemismustreid (õige/ vale, hea/halb: „kui ma oma tulemust ei paranda, pole mõtet edasi üritadagi“);
  • väldi keskendumist vaid negatiivsele (filtreerides välja positiivse: „koolis öeldi, et mul oli ilus kirjand, aga peaksin oma lugemust tõstma – neile ei meeldinud mu kirjand!“);
  • väldi üldistamist (alati, kunagi jms sõnad: „minu käes läheb alati kõik nässu“);
  • ära kasuta „pean“-lauseid („Ma pean selle hästi sooritama“);
  • väldi sildistamist (pidev enda või teiste kohta hinnangute andmine, nagu „loll“, „mõttetu“, „kole“);
  • ära tee ennatlike järelduste („Ta ei helistanud – ta ei soovi minuga enam tegemist teha“);
  • ära tee„sääsest elevanti“ (kõige hullema stsenaariumi ettekujutamine: „läksime eile tülli – olen nüüd oma parimast sõbrast ilma“).

 

Koostatud Peaasi.ee ja Enesetunne.ee allikate põhjal

Loe veel sarnasel teemal: