fbpx

Kuidas vabaneda halbadest harjumustest?

Oled kunagi soovinud mõnest halvast harjumusest loobuda? Süüa vähem magusat, veeta vähem aega sotsiaalmeedias, loobuda suitsetamisest? Mõnikord halvad harjumused kaovad, mõnikord on need aga nii tugevad, et isegi pärast mõningast edu taastub endine olukord. Kuidas teha oma ellu püsivaid muutuseid?

James Clear, raamatu „Aatomharjumused“ autor, kirjutab oma teoses, et igal käitumisel on pinnapealne iha ja sügavam ajend. Näiteks Facebooki lappamine (iha) väljendab seda, et meil on sügavam ajend teistega sidet luua. Ajenditeks võivad olla veel näiteks energia säästmine, toidu ja vee saamine, armastuse leidmine, ebakindluse vähendamine. Meie käitumine ja harjumused on püüded neid ajendeid rahuldada. Seda mõistes on kergem oma harjumusi muuta. Millised on sinu jaoks Facebooki alternatiivid, et oma sõpradega kontaktis olla? (Ja ma ei pea siinkohal silmas Messengeri või Instagrami!)

James Clear rõhutab ka seda, kui oluline on muuta oma mõtteviisi. Trenn pole mitte tüütu kohustus („Ma pean hommikul jooksma minema“), vaid näiteks võimalus arendada end vastupidavamaks („On aeg kasvatada vastupidavust“). Muutes seda, mida endale ütled, muutub ka see, kuidas sa end tunned. Seosta oma halbade harjumuste vältimine ja heade harjumuste loomine positiivsete tunnetega.

Kuidas on reaalselt inimesed halbadest harjumustest vabanenud? Uurisin seda oma sõpradelt, jagan ka teiega nende kogemusi ja soovitusi (kõik soovitused on nende poolt läbi proovitud, mitte lihtsalt tühipaljad sõnad). Lisaks halbadest harjumustest loobumisele tuleb veidi juttu ka sõltuvustest vabanemisest ning  heade harjumuste loomisest.

Kohvi joomise piiramisel on kasuks tulnud alternatiivina tee või kakao joomine. Üks sõber rääkis loo, kuidas talle pakuti reisil hotelli hommikusöögil väga halba kohvi ning nii möödus kogu reis ilma kofeiinita. Koju tagasi jõudes oli selge, et senist hommikukohvi harjumust ei peagi taastama.

Alkoholist loobumisele on mu sõbra puhul kaasa aidanud alkoholivaba õlu joomine alkohoolse asemel ning teadlikult „kuivade“ kuude tegemine. Muidugi kui kuu on läbi, ei pea tingimata jälle jooma hakkama, nii on ta eelmisest „kuivast“ jaanuarist alates kaine olnud (sellest on seega möödas juba rohkem kui üks aasta).

Nutisõltuvuse kohta sain sellised ideed:

* hommikul sotsiaalmeedia scrollimise asemel lugeda 1-2 lugu paberlehest, natuke raamatut, mõned luuletused ja polegi enam tahtmist ega aega telefoni kätte võtta. Nii on asendatud halb harjumus paremaga.

* sõpradega pikalt chattimise asemel planeerida (virtuaalseid) kohtumisi ja saada nii oma suhtlemis-, lähedus- ja seotusvajadus hoopiski paremal viisil rahuldatud. Tasub mõelda, mis vajadust halb harjumus täidab ja kas selle täitmiseks saab teha midagi muud.

* lihtsalt telefonis sotsiaalmeedias “istumise” vältimiseks panna telefon oma tavapärasest istumise ja olemise kohast kaugemale, kus peaks näiteks seisma või saaks ainult ebamugavalt istuda. Oluline on ka telefoni tavapärane laadimise koht sinna panna.

* küsi endalt pidevalt, mida sa teha tahad. Kui vastus on midagi muud kui telefonis „istumine“, siis lihtsalt tee seda muud.

Mõnikord vajab hea harjumuse loomine mitmeid erinevaid lähenemisi. Näiteks harjumus mitte trenni teha ei lahenenud kiirelt ja lihtsalt, vaid selleks pidi mu sõber leidma sobiva trenni (tihti vajab see korduvaid katsetusi) ja muutma trenniaega. Kui ikka hommikuti jooksmine pole üldse sinu teema, tee seda hoopis õhtul.

Trenni on samuti aidanud teha kindel süsteem. Mu tuttav jagab enda süsteemi: „Panen riided hommikul valmis, meigiasjad trennikotti, ärkan kindlal kellaajal ning üldse ei mõtle, lihtsalt kõnnin trenni. Ja töötab! Kui õhtul trennikotti valmis ei pane, siis läheb kõik sassi, sest ärgates läheb kauem aega ja siis hakkan mõtlema, et täna on kell juba nii palju, ei hakka minema.“

Trenni tegemist võib alustada ka hästi väikeste sammudega. Näiteks kui tunned, et soovid selga sirutada, siis tõuse püsti ja tee seda kohe. Võib kõlada lihtsalt ja iseenesest mõistetavalt, kuid me tihti unustame oma keha kuulata ja tegutseme alles siis, kui kuskilt juba valutab.

Kuidas tarbida vähem suhkrut? Lihtsam on lisatud suhkru tarbimisest täielikult loobuda kui kogust vähendada. Nii jääb ära pidev kaalutlemine, kas praegu võiks endale midagi magusat lubada või mitte.

Kuulsin ka lugu unesõltuvusest. Minu sõber räägib nii: „Minu suur sõltuvus oli pikka aega magamine. Magasin 12h, olin 4h üleval ja läksin uuesti unenägusid külastama, kuna tundsin, et ei jaksa argipäeva muredega tegeleda. Kergem oli magama minna ning lubada endale, et kui ärkan, siis tegutsen. Mõistes oma unesõltuvust, otsustasin seda muuta, kuid sattusin sõltuvusse hoopis söömisest. Otsustasin peagi olukorda uuesti muuta ning leidsin, et head raamatud või filmid mõjuvad mulle väga motiveerivalt. Nii olen peaaegu vabanenud oma magamissõltuvusest, kuigi siiani on raske hommikuti ärgata. Avastasin ka, et vabadel päevadel, kui mul pole kuskile kiiret, ärkan palju meelsamini.“

Küünte närimisest on lahti aidanud saada vastav küünelakk. Kuigi halvast harjumusest loobumisest on möödas juba palju aastaid, tuleb aeg-ajalt kiusatus siiski peale.

Kui sul on harjumus olukordadele reageerida negatiivselt, loe mõttes viieni. Või kümneni.

Harjumuste muutmiseks võib abi olla teistest inimestest. Muutke korterikaaslasega koos toitumisharjumusi, hakake koos trennis käima või kui elukaaslane ei saa alkoholi juua, võib tunduda veider seda kodus üksi teha. Kui klaveriõpetaja tuleb koju, siis ei saa ju talle öelda, et kuule, ma praegu ikka ei jõua.

On ka olukordi, kus millestki tuleb loobuda päevapealt. Selleks võib olla näiteks lapseootus või suur tervisemure. Üks neiu tegi aastaid tagasi liiga palju trenni ning sõi äärmiselt vähe, kuni koolis kokku kukkus. Pärast seda asendusid halvad trenniharjumused mõõdukama kangitreeninguga, mille eesmärk pole mitte kaalulangetus, vaid tugevamaks saamine. 

Loodetavasti said ideid ja inspiratsiooni, kuidas oma harjumusi muuta. Soovitan kindlasti lugeda James Clear’i raamatut „Aatomharjumused“, kust leiad hulgaliselt nippe ja süsteemi heade harjumuste loomiseks. Soovin sulle sel teekonnal edu ja vastupidavust!

Kirjutas Teeviit sisuloome- ja koostöösuhete tiimi liige Anneli Rääbis.

Loe veel sarnasel teemal:

TAGASISIDE
×

Kirjuta meile oma arvamus