fbpx

Kuidas tõsta endas kehapositiivsust?

01.08.2022
Liis Enson, noorteinfo peaekspert

Kehapositiivsuse liikumine on viimaste aastatega jõudnud aina kaugemale. Üha rohkem inimesi jagavad sotsiaalmeedias oma kogemusi ja teekonda teistega, milles räägitakse peamiselt enda keha aktsepteerimisest ja oma nahas mugavalt tundmisest. Kehapositiivsust võiksid kõik rakendada, aga mida see täpsemalt tähendab ja kuidas leida seda endas?

Mis on kehapositiivsus?

Kehapositiivsus on liikumine innustamaks inimesi mõistma, et kõik kehad on oma nägu ja võivad olla igas suuruses ja vormis – kõik peaksid tundma ennast väärtusliku ja vastuvõetuna hoolimata keha suurusest. On iseenesest mõistetav, et kellegi keha suurus ei kirjelda nende tervislikku seisundit ja ei ole õige teha eeldusi kellegi eluviisi kohta kõigest nende keha või kaalu põhjal.

Oluline on omada positiivset kehapilti e. body image´i, teisi aktsepteerida ja võidelda diskrimineerimise vastu, mis on seotud kellegi välimusega.

Enda keha aktsepteerimine

Kehapositiivsuse alla läheb ka enda kõikide füüsiliste omaduste aktsepteerimine ja hindamine – näiteks nahatoon või miski, mis sind teistest erinevana paneb tundma. See ei tähenda, et sa pead nende omaduste üle pidevalt õnnelik olema, mis pole ka välistatud, ent peamiselt näitab, et sa hindad ja aktsepteerid ennast sellisena nagu sa oled.

Enda keha eest hoolt kandmine

Kehapositiivsuse liikumine ajendab inimesi mõtlema pigem oma keha vajadustele, kui keha välimusele. Tihtipeale alustatakse dieeti ja/või trenni, et saavutada oma keha ideaal, kuid see liikumine soovitab leida toitumisviis, mis paneb sind hästi tundma ja kindlustab täis kõhu, ning paneb trenni tegema, sest liikudes saad sa energiat ja parema enesetunde.

Kehapositiivsuse pahupooled

Kuigi kehapositiivsuse liikumine on kaasa aidanud probleemidest nagu dieet, kehade ja välimusega seotud diskrimineerimine jms-st rääkimisel ja selle osas töötamisel, on sellega kaasnenud ka palju kriitikat.

Leitakse, et see liikumine jätab tahaplaanile inimesed, kelle keha ei kuulu sotsiaalsesse “normi” ehk pigem teise nahatooniga, transseksuaalsed, suurema kehaehitusega inimesed, invaliidid jt. Hoopis saledamad ja heledama nahatooniga inimesed, kelle keha suurus ja kuju on sotsiaalselt aktsepteeritud, on esiplaanil.

Kehapositiivsust kasutatakse sageli ka turunduses ära, mistõttu kaob liikumise moraal – kõik peaksime tundma end mugavalt sellisena nagu me oleme, ja ei ole vaja enda juures miskit muuta.

Kuidas kehapositiivsust endas tõsta?

Sellel liikumisel on küll mitu negatiivset külge, kuid võttes sellest kõige olulisema – tuleb aktsepteerida ja armastada end ning oma keha sellisena nagu see sulle anti ja samamoodi teistesse suhtuda, on sellest liikumisest kasu väga paljudele. Suurendades kehapositiivsust ei tohi unustada aktsepteerida inimesi, kes sinule harjumatult teistsugused on. 

Tuleb mõista, et me kõik oleme erinevad

Meedias liiguvad peamiselt pildid inimestest, kes on üldpildis kõik sarnased (neil ei paista ühtegi viga olevat), ent tegelikkuses pole see sugugi nii. Inimesed on kõik eri suurustes, erinevate taustade, kogemuste ja maailmavaadetega. 

Tuleb mõista, et see on esimene samm endast erinevate või meedias vähem esindatud inimeste aktsepteerimisel või aruteludes tervisliku keha kohta.

Armasta end sellisena nagu sa oled!

Seda ei ole alati lihtne teha. Body image’ga seonduvate raskuste ületamine on katsumus, sest me näeme-kuuleme palju kehaideaalist ja milline me võiksime hoopis välja näha, mis meie kaal võiks olla ja mis me selle saavutamiseks tegema peaksime. See võib põhjustada survet, et peame nägema kindlat moodi välja ning enamasti see eesmärk pole kuidagi teostatav.

Body image paremaks muutmisel aitab kaasa sotsiaalmeedias kontodel, mis sinu enesehinnangut ja -tunnet alandavad, unfollow vajutamine, keskendumine enda omadustele, mis sulle meeldivad ja kriitilise pilguga meedias olevate piltide vaatamine.

Keskendu sellele, mis paneb sind hästi tundma, mitte mis näeb hea välja

Kehapositiivsus ei tähenda, et pead omama kehvemat eluviisi – enda keha aktsepteerimine ja selle eest hoolt kandmine võib kaasa tuua hoopis mitmeid tervislikke harjumusi. Toidu valimisel vali selle pilguga, et roog oleks sinu tervisele hea, annaks energiat ja sinule vajalikke toitaineid. Samamoodi trenni tehes leia liikumisviis, mis on sulle nauditav ja meeltmööda – kui jõusaalis käimine pole sinu rida, on olemas veel mitmeid mooduseid, kuidas keha liikumas hoida ja trenni teha. Motivatsiooniks peaks olema hea enesetunne, mitte hea välimus.

Seisa teistest erinevate inimeste eest

Ülekaalulised, transseksuaalsed, puudega, ja teised inimesed, kes tunnevad, et ei ole oma keha tõttu vastu võetud, võivad kogeda igapäevast diskrimineerimist. Selle alla kuuluvad nt. kommentaarid võõrastelt, kiusamine koolis ja/või tööl, või välimuse tõttu võimalustest ilma jäämine. Kui sa pole sellise kriitika alla sattunud, on oluline toetada neid, kes on. Seisa nende eest, lase neil oma kogemusi jagada ja kaitse neid, kui sinu juuresolekul kommenteeritakse või solvatakse.

Kui sa elad ühiskonnas, kus rõhutatakse pidevalt ideaalse keha omadusi, võib olla keerukam oma mõtteviisi muuta. Kui paned ka ise tähele, et suhtud kellessegi teisti nende välimuse tõttu, proovi teisiti ning küsi endalt, miks sa just nii teed. Kas see võib olla tingitud nende eristuvast välimusest? Sama kehtib ka sinu enda kohta – kui leiad end maha tegemast, mõtle sellele, kust need mõtted tulevad ja proovi hinnata ennast sellisena nagu sa oled.

Artikkel on tõlgitud eesti keelde ning toimetatud koostöösuhete- ja sisuloome tiimi liikme Carmen Helena Kaljurand poolt

Allikas: https://spunout.ie/mental-health/eating-disorders/body-positive

TAGASISIDE
×

Kirjuta meile oma arvamus