fbpx

Kuidas tarbida infot tervislikult: viis lihtsat soovitust

22.–28. märtsil 2021 toimub meediapädevuse võrgustiku koosloomes juba kolmas meediapädevuse nädal, mis on seotud üle-euroopalise meediapädevuse nädalaga.

Tänase artikli teemaks on info tarbimine. 

Kvaliteetse info tarbimine on tänapäevases ühiskonnas sama oluline nagu oskus teada, milline toit on tervisele kasulik või kuidas teha trenni. Paraku ei ole enamik inimestest sugugi kursis tervisliku infodieedi nõuannetega ja laseb endast valimatult läbi igasugu infojama. 

Täna toome teieni 5 soovitust, kuidas infot tarbida tervislikult. 

  1.  Tunne ära mull

Kas sa oled märganud, et näiteks Facebookis või Instagramis ilmuvad sinu seinale sageli just need reklaamid, mille kohta oled informatsiooni otsinud? Või et sageli näed just sellist infot, millele oled lähipäevadel mõelnud. See ei ole juhus! Väga tähtis on mõista, et need nutikad koodiread ehk algoritmid muudavad oluliselt seda inforuumi, milles me elame. 

  1.  Ära kuula ainult enda hääle kaja

Jälgi, kuidas teised inimesed sinu postitustele reageerivad. Kui inimene midagi postitab, siis temaga nõusolevad inimesed laigivad, jagavad ja kirjutavad tunnustavaid kommentaare. Inimesed, kes temaga aga ei nõustu, kas üldse ei näegi seda postitust (see tuleb jällegi filtrimullist) või ei võta sõna, kuna kardavad sattuda rünnaku alla.

Postitajal aga tekib mulje, et tema mõtted ja arvamused on suured ja tähtsad ning paljud arvavad temaga sama moodi. See on võimas tunne – paljud inimesed nõustuvad sinuga ja tunnustavad sind. Tegelikult lihtsalt kajab see tagasi sama moodi mõtlevate inimeste häältena.

  1. Majanda ise enda tähelepanu

Inimesel on kuus meelt, millega saab vastu võtta teatud hulga informatsiooni – helid, maitsed, lõhnad, tekstid, pildid jpm on kõik informatsioon. Meie meeled koos informatsiooniga moodustavad selle, mida nimetame tähelepanuks ning see on piiratud. Mõelgem nii, et meil on kaks kõrva ja kaks silma ning isegi kui pilte, videoid, helisid ja tekste on rohkem, ei hakka meie silmad ja kõrvad rohkem läbi laskma. Seetõttu on oluline ise enda tähelepanu majandada, et ebaoluline ei segaks tähtsamat infot. Samuti majanda enda tähelepanuga erinevates tegevustes. Näiteks mõtle sellele, kui viibid sõprade juures või postitada pilti sotsiaalmeedias. 

  1.  Vali menüüsse ka tervislikke infokanaleid

Lisaks sellele, et sotsiaalmeedias tasub jälgida mitmekesiseid lehti ja olla erinevates gruppides, on kasulik jälgida ka erinevaid eesti ja välismaa ajakirjandusväljaandeid, kus on samuti info väga mitmekesine ning avardab kindlasti sinu silmaringi.

  1.  Kontrolli ja kahtle

Kasutatud allikad: 

https://menu.err.ee/1071494/kristel-aaslaid-juhendab-tunne-ara-mull
https://novaator.err.ee/1071307/kuidas-tarbida-infot-tervislikult-viis-lihtsat-soovitust

Loe veel sarnasel teemal:

TAGASISIDE
×

Kirjuta meile oma arvamus