fbpx

Tagasiside andmise ja vastuvõtmise kunst

Enesearengu toimumise seisukohalt on tagasiside edasiviiv jõud. Seda nii kooli, töö kui ka muude valdkondade kontekstis. Kui oskad tagasisidet vastu võtta, siis tead, mida vajadusel parandada ja kuidas edasi liikuda. Tagasiside andmisega aga saad samasugust efekti esile kutsuda kelleski teises. Järgnevalt on kirjas meelespea, kuidas võimalikult tõhusalt tagasisidet anda ja seda ka vastu võtta.

Kuidas tagasisidet anda?

Põhjenda oma hinnanguid. Kui sa teisele inimesele oma arvamust avaldad, siis püüa talle seletada, miks sa nõnda arvad. Nii on tagasiside tõhusam, sest inimene saab aru, miks ta võiks midagi muuta. Ära ütle, et sinu kirjand on halb, vaid hoopiski näiteks minu arvates peaksid sa oma kirjandi kolmanda lõigu välja jätma, sest see ei vasta kirjandi teemale.

Jää tagasiside andmisel viisakaks. Isegi siis, kui tagasiside on kriitiline, tuleb seda teisele inimesele edastada nii, et ta ei solvuks. Pole ju mõtet tagasisidestamise käigus suhteid rikkuda. Niisiis asenda näiteks lause sa oled nii loll, et sa sellise lõigu oma kirjandisse kirjutasid hoopiski sõnadega ma arvan, et sa võiksid oma kirjandi kolmandat lõiku pisut muuta

Ära ainult kritiseeri. Tunnusta ja kiida ka. Sageli kiputakse unustama, et tagasiside ei tähenda ilmtingimata kriitikat ja negatiivseid kommentaare, vaid tegelikult on see suurepäraseks võimaluseks teisele midagi positiivset öelda. Isegi siis, kui teed mõne ettepaneku parandusteks, lisa oma tagasisidele ka midagi toredat, näiteks ütle nii: Mulle väga meeldib, et sa oled oma kirjandis kasutanud laia sõnavara ja minu arvates on sul teises lõigus väga hea peamõte, aga sa võiksid muuta pisut kolmandat lõiku.

Paku lahendusi. Kui arvad, et midagi tuleks ikkagi muuta, siis võib-olla on sul ka ideid, kuidas seda teha. Sel juhul võiksid need mõtted ka välja öelda, et lihtsustada selle tööd, kes tagasisidet sai ja parandusi tegema hakkab. Ehk on nende ideede seas midagi, mille peale teine inimene ise ei tuleks. Seega, selle asemel, et öelda sinu kirjandi kolmas lõik on jube, sõnasta see hoopis niimoodi: Sa võiksid oma kirjandi kolmandasse lõiku lisada näite oma elust, et siduda see paremini kirjandi teemaga.

Ole konkreetne. Teisel inimesel on väga keeruline aru saada, mida ta muutma peaks, kui sa ei ütle talle konkreetselt, mis sulle ei meeldi. Seetõttu tuleb võimalikult täpselt oma nägemus olukorrast edasi anda. Lause su kirjand on nõme kõlab väga üldiselt, kuid sõnad ma arvan, et su kirjand oleks veelgi parem, kui sa muudaksid kolmandat lõiku ja lisaksid sinna näite oma elust suunavad tagasiside saajat juba konkreetsete sammude juurde, mida ta paranduste tegemiseks ette võtta saab.

Kuidas tagasisidet vastu võtta?

Küsi vajadusel tagasiside kohta küsimusi. Kui tagasiside juures on midagi, mis sulle arusaamatuks jääb, siis kindlasti anna sellest märku, sest tagasiside andja on ainus inimene, kes teab, mida ta oma sõnadega mõtles. Kui tagasiside jääb arusaamatuks, siis oleks see samahästi võinud ju andmata jääda. Ütle näiteks niimoodi: Kas ma saan õigesti aru, et kui ma panen kirjandi kolmandasse lõiku näite enda elust, siis seostub see lõik paremini teemaga?“ 

Püüa mitte solvuda. Nagu sina ei soovi tagasisidet andes teisi solvata, siis on tõenäoline, et ka nemad ei ürita sulle tagasisidet andes halvasti öelda, vaid hoopiski sind aidata. Seetõttu väldi lauset sinu kirjand on veel halvem kui minu oma ja sa ise oled ka rumal ning asenda see lausega võtan sinu tagasisidet arvesse

Täna tagasiside andjat. Tagasiside andja tänamine on midagi, mille inimesed sageli ära unustavad. Ometi on see väga oluline, et teine inimene oleks teinegi kord nõus sulle oma arvamust avaldama. Seega on hea öelda tagasiside andjale niimoodi: Aitäh, et leidsid aega mulle tagasisidet anda.

Küsi tagasisidet tehtud parandustele. Kui oled teise inimese arvamust kuulnud, siis ei tähenda see veel, et tagasiside andmise ja vastuvõtmise protsess veel läbi oleks. Kui oled otsustanud teise inimese ettepanekud arvesse võtta ja vajalikud parandused ära teinud, siis võid samalt inimeselt uuesti tagasisidet küsida. Siis tead, kas said probleemi lahendamisega hakkama või mitte. Ütle näiteks nõnda: Ma kirjutasin oma kirjandi kolmanda lõigu ümber. Kas see on parem? 

Kuula tagasiside andjat tähelepanelikult. Kui teine inimene on võtnud aja, et oma arvamust avaldada, siis on viisakas tema öeldut hästi tähele panna. Oleks ju nõme öelda, et kas sa saaksid kuuendat korda oma juttu korrata, sest ma ei pannud mitte midagi tähele. Pealegi, kui sa tagasisidet tähele ei pane, siis ei saa sa ju seda ka arvesse võtta.

Skip to content