Sotsiaalmeedia mõjuisik ehk influencer on inimene, kes on sotsiaalmeedias tuntud ja kasutab oma sotsiaalmeedia kontosid, et suhelda suure hulga jälgijatega ja neid potentsiaalselt ka mõjutada. Nende inimeste jälgimine võib olla lõbus ja huvitav. Siiski on oluline teada, et tihti pöörduvad sotsiaalmeedia mõjuisikute poole ettevõtted, et aidata turustada konkreetset toodet või teenust, mis sobib konkreetse mõjuisiku jälgijatele.
Info, mida kuulsused või mõjuisikud sotsiaalmeedias oma elu kohta jagavad, võib jätta mulje, et oled päriselt osa nende elust – see muudab nende jälgimise kogemuse väga autentseks*. Kuid kindlasti tuleb meeles pidada, et sotsiaalmeedia mõjuisikud on turundajad – nad turundavad nii iseend kui ka erinevaid tooteid. See, mida sina näed sotsiaalmeedias, ei pruugi alati olla nende tegelik elu.
Siin on mõned sotsiaalmeedia mõjuisikute saladused, mida peaksid teadma ja millega arvestama, kui satud mõjuisikuid jälgima ja nende sisu vaatama.
1. Kõik tundub ideaalne
Sotsiaalmeedia postitused võivad tunduda nagu ilusad pildid inimeste elust. Sageli on need aga palju rohkem planeeritud ja lavastatud, kui välja näevad. Paljud mõjuisikud kasutavad oma piltide tegemiseks professionaalseid fotograafe. Sageli pannakse üles sellised fotod, mis näevad välja nagu oleks need tehtud ootamatult.
Enamikke fotodest töödeldakse, et need näeksid paremad välja. Mõned näited, mida mõjuisikud võivad teha, et piltidel parem välja näha:
- hammaste valgendamine,
- nahatooni muutmine.
- näokuju ja kehaosade korrigeerimine.
Muidugi pole kõik mõjuisikud sellised. Mõned neist soovivad oma platvormi kasutada oma jälgijatega ühenduse loomiseks, kuid mõnikord võib olla raske vahet teha sellel, et milline mõjuisik on päriselt selline nagu ta on ja milline mitte.
2. Täiuslik väljanägemine
Kuna sotsiaalmeedia annab meile suure ülevaate mõjuisikud elust, võib olla raske end nendega mitte võrrelda. Võib tekkida tunne, et see, kuidas me välja näeme, või asjad, mida teeme, ei ole piisavalt head.
Pea meeles, et see on nende töö ja sellise elu näitamiseks neil läheb palju aega. Isegi juhuslike piltide või postituste puhul võivad “täiusliku” pildi loomiseks neid aidata professionaalid.
3. Toote või teenuse ülevaated
Mõjuisikud jagavad sageli oma kontol infot toodetest ja teenustest. Enamasti on tegemist reklaamiga ja mõjuisik saab toote või teenuse näitamise/ kasutamise/ loosimise eest töötasu. Mõnikord võivad mõjuisikud ka oma enda soovil erinevaid tooteid jagada, sest need lihtsalt meeldivad neile endale ja nad jagavad oma kogemusi ilma igasuguse tagamõtteta.
4. Jälgijate arv
Mõjuisikute populaarsust mõõdetakse sageli nende jälgijate arvu järgi ja enamasti peetakse suurema jälgijate arvuga inimesi usaldusväärsemaks. Kuid jälgijate arvu saab aga ka kunstlikult suurendada, sest on veebilehti, kust saab osta sotsiaalmeedia jälgijaid ja meeldimisi.
5. Käitumine
Mõned sotsiaalmeedia mõjuisikud käituvad teatud viisil, et püüda jälgijaid lõbustada ning veenda turundajaid nendega koostööd tegema. Kuigi nad võivad tunduda toredad, püüavad nad oma karjääri jätkamiseks sageli meeldida võimalikult paljudele inimestele.
Autentne* – täiesti usaldatav; algallikail põhinev
Allikas: Iirimaa noorteinfoportaal Spunout artikkel “Secrets of social media influencers“
Artikli tõlkis ja täiendas noorteinfoportaal Teeviit vabatahtlik Anastassia Ussova.