Kuidas kohustuste koormat kandes endaga sõbraks jääda?

Noorteinfoportaali Teeviit oktoobri teemaks on vaimne tervis. Peamiselt
keskendume vaimse tervise häiretele ning erinevatele sõltuvustele. Seekord
on artikli kohustused ning ajaplaneerimine.
“Kogu hetki, mitte asju.” on klišeeks muutunud mõte, mis veel mõned aastad tagasi kandis endas üleskutset pöörata suuremat tähelepanu enese tarbimis- ja ostuharjumustele. Tegelikkuses võib ka nende „hetkede” või „kogemuste” rohkuses, mis näisid olevat asjade himustamise alternatiiviks, olla ka varjukülgi. Mida teha, kui pideva enesearengu soovi ajel on aga energiat ja ümberkohanemisvõimet nõudvaid kohustusi nii palju, et unetundide arv aina väheneb ning kaaslaste nõudmised kasvavad? Kuidas seada enesele piire, et end erinevate kogemuste saamises mitte ära kaotada?
Teeviit annab sulle 5 nõuannet, mida meeles pidada ja kasutada, kui tunned, et võetud kohustused liiga palju energiat röövivad.
Muuda eesmärgid osadeks ja saavuta neid ükshaaval.
Suurelt unistamine viib küll edasi, kuid mitte siis, kui pingutad kella vaatamata. Eesmärkide väiksemateks osadeks jagamiseks soovitatakse kasutada päevikut, kuhu paned esmalt kirja suured unistused ja eesmärgid. Alaeesmärkides kirjeldad, kuidas nende täitmine aitab suurema eesmärgi saavutamisele kaasa.
Pane ennast esikohale.
Selgita välja, milles seisneb sinu väärtus, millised on su vajadused ja soovid. Selgita välja enese elementaarsed vajadused, et saaksid olla keskendunud ja tänulik ning teadlik, kes sa oled.
Tee kindlaks, kus on Sinu piirid.
Keegi ei jaksa olla nagu orav rattas, meil kõigil on erinevad piirid, mille laius ja pikkus ei ole kusagil selgelt paigas. Sa pead ära tunnetama, millal on kohustusi, tegevusi ja planeeritud aega sinu jaoks liiga palju. Mõned inimesed soovivad olla pidevalt seltskondlikud, teised jällegi eelistaksid mõnikord veeta aega iseendaga. Küsi endalt, mida sa elult soovid ja mida teised sinult ootavad? Kuidas sa tahaksid, et teised sinuga käituksid? Need küsimused aitavad sul leida enese piirid.
Ole otsekohene.
Selge kommunikatsioon ja enese piiride eest seismine aitab kaasa arusaamatute vältimisele ja sellele, mida sina teistelt ootad. Kui keegi sinu piire ületab, julge neile seda öelda ja räägi enda piiridest kohe. Julge öelda „Ei“ tegevustele ja inimestele, mille või kelle puhul tunned, et nendega ei liigu sa oma eesmärkide saavutamise suunas ning ära lase neil nende eesmärke enda omadest olulisemateks pidada.

Tee avastusretk endasse.
Inimesed on pidevas muutumises. Me avastame enese kohta pidevalt uut, seepärast on pärast enese piiride kindlaks tegemist oluline aegajalt ka neid meelde tuletada. Samuti tuleks avastusretkel endasse mõelda, kas seatud piirid on jätkuvalt seal, kus me need arvame olevat. Iga päev võib meid inimestena muuta ja seepärast on piiride seadmisel ning hoidmisel oluline, et oleksid valmis neid vajadusel neid ka nihutama.

Kasutatud allikad:

https://medium.com/lady-vivra/you-need-to-start-setting-limits-and-you-need-to-do-it-
now-3b43faac844b
https://www.personaliuudised.ee/uudised/2016/04/29/10-viisi-kuidas-voidelda-
labipolemisega
Foto Cathryn Lavery on Unsplash
https://unsplash.com/photos/P99Juz_Ghlw

Koostas Heleriin Veebel

Loe veel sarnasel teemal:

Meie partnerid

TAGASISIDE
×

Kirjuta meile oma arvamus