Digipädevus, sealhulgas uue meedia kirjaoskus, info mõtestamine, kriitiline mõtlemine on muutunud üha olulisemateks oskusteks 21. sajandil (Leemet, Ungro, 2022). Seega nende oskuste arendamine töös noortega on tähtsal kohal.
Nii nagu noorsootöö oma sisult on paljuski juhendatud õppeprotsess, saab ka noorteinfotöös erinevaid tegevusi planeerides arvestada 21. sajandi vajalike oskuste arendamisega. Seega miski ei toimu juhuslikult, vaid tegevused peaksid olema läbimõeldud, noorele teadvustatud ning õpitulemused selgelt määratletud.
Mida see kõik tähendab noorsootöötajale? See, kuidas noored infot tarbivad võrreldes varasema ajaga, on oluliselt muutunud. Niisamuti on noorteinfotöös info vahendamine muutunud suureks osaks noorsootöötaja igapäevaelust, aga ka konkureerimine suure infotulvaga üleüldises meedias, rääkimata sotsiaalmeedias. Seega on noorsootöötaja roll info vahendamisel samuti muutunud. Järjest rohkem tuleb hinnata ja süstematiseerida infot, mida noortele jagada, aga sealjuures ka aidata noorel analüüsida, milline info vastab noore vajadustele (Nesladek, Bougeard & Ghorbanian, 2025). Ei piisa lihtsalt info jagamisest sotsiaalmeedia kanalis või plakati riputamisest infostendile. Millised on kohaliku noore vajadused ja huvid? Kuidas neid välja selgitada?
Niisamuti tuleb noorsootöötajail endil hinnata, millised on minu meedia- ja digitaalsed kirjaoskused? Millised on minu pädevused? Loomulikult ei ole mõeldav, et noorsootöötaja oskab programmeerimist või tunneb läbi ja lõhki kõiki uusi tehnoloogilisi lahendusi. Siin tasub analüüsida, milliseid pädevusi (vaata noorteinfotöötaja kompetentsimudelit ptk 6) olen valmis endas arendama ning kust ma saan infot nende pädevuste kohta, milles ma tugev ei ole. Üha laialdasemalt on levimas noorteinfo pakkumine erinevate digilahenduste kaudu, olgu selleks koolimajas või noortekeskuses infoekraan, noortekeskuse YouTube’i või TikToki kanal või noorteinfo rakendus nutitelefonis (Jurkov, Kruusmaa, Tamm & Käger, 2024). Seetõttu on oluline, et ka noorsootöötaja omaks vastavaid oskuseid ja arendaks pidevalt neid, mida progresseeruv digimaailm nõuab. Kui noortekeskuses töötab rohkem kui üks töötaja, siis on võimalik vaadata organisatsiooni tasandil, kellel millised pädevused on juba olemas ning vastavalt sellele teha töökorraldus.
Nagu eelnevalt on välja toodud, on oluline arendada lastes ja noortes meedia- ja digitaalset kirjaoskust. Selleks on noorteinfotöös palju erinevaid võimalusi, näiteks aktiivõppe tegevused, aruteluringid, töötoad, infotunnid, info jagamine erinevate kanalite kaudu jne. Ei tasu unustada, et noorsootöötaja isiklik eeskuju on oluline. See, kuidas noorsootöötaja käitub sotsiaalmeedias või milline on tema infokirjaoskus on eeskujuks noortele.
Lisamaterjalina digipädevuste arendamiseks võib kasutada:
“MedYIa. Youth Information vs Disinformation: Media under the Micros<cope!” juhendmaterjal – ERYICA projektis raames valminud juhendmaterjal, mis sisaldab mitmeid tööriistu ja ressursse, mida saab kasutada noortega temaatiliste tegevuste kavandamisel ja läbiviimisel.
Meedia- ja infokirjaoskuse sõnaraamat MEDYIA – sõnaraamat sisaldab eesti keelseid mõisteid koos nende ingliskeelsete vastetega ning mõistete selgitusi ja see on mõeldud kasutamiseks noorsootöötajatele, noortega töötavatele spetsialistidele, noortele ja teistele osapooltele, kes tegelevad meedia- ja infokirjaoskusega seotud tegevuste läbiviimise, korraldamise või teemavaldkonna mõtestamisega.
Rahvusvahelise Raamatukoguühingute ja -Institutsioonide Liidu infomaterjali − Rahvusvahelise Raamatukoguühingute ja -Institutsioonide Liidu koostatud infomaterjal valeuudiste hindamiseks ja kontrollimiseks.
Targaltinternetis.ee – Lastekaitse Liidu ja Harno poolt loodud veebileht internetiturvalisuse käsitlemiseks lapsevanematele, õpetajatele, noortega töötavatele spetsialistidele ning noortele. Veebilehel on erinevaid materjale, mänge ja uudiseid.
Booklet for youth workers: media literacy, factcheking, hoax and propaganda – juhendmaterjal noorsootöötajale teemadel „Meediapädevus, faktide kontrollimine, hoax ja propaganda”. Sisaldab tegevuste kirjeldusi, mida noortega koos läbi viia.
Digimentorid – Digimentorite algatus on Tartu Ülikooli ja Telia koostöös välja töötatud programm, mille eesmärk on arendada noorte ja täiskasvanute digioskusi.