5.4 Digitaalse noorteinfo loomine ja vahendamine

Noorte jaoks ei ole enam teravat piiri online- ja offline-maailma vahel – need on sulandunud üheks tervikuks. See tähendab, et noored tajuvad online-kogukondi osana päriselust. Noortekeskused, -organisatsioonid ja -ühendused seisavad silmitsi küsimusega, kuidas teha noorteinfo nähtavaks ja jõuda päriselt noorteni.

Noorte jaoks ei ole enam teravat piiri online- ja offline-maailma vahel – need on sulandunud üheks tervikuks. See tähendab, et noored tajuvad online-kogukondi osana päriselust. Noortekeskused, -organisatsioonid ja -ühendused seisavad silmitsi küsimusega, kuidas teha noorteinfo nähtavaks ja jõuda päriselt noorteni.

Noorteni jõudmiseks on tänapäeval palju erinevaid võimalusi: kodulehed, blogid, sotsiaalmeedia platvormid nagu Instagram ja YouTube ning mitmesugused digitaalsed tööriistad. Kuid selleks, et info päriselt noorteni jõuaks ning oleks kvaliteetne ja usaldusväärne, tuleb tegutseda teadlikult.

Nagu on öeldud ERYICA juhendis (2014): „Sotsiaalmeediat võib noorteinfotöös vaadelda kui internetis noorteni jõudmist. Me viime oma teenused sinna, kus on noored.” Selleks, et online-tegevused oleksid mõjusad, tuleb arvestada mitme olulise aspektiga.

  • Tea, kus on sinu noored

Milliseid platvorme kasutavad kohalikud noored? Võib olla kasulik kaardistada, millised keskkonnad on populaarseimad eri vanusegruppide seas ning milline sisu seal kõige paremini toimib.

  • Mida ja miks jagada?

Millist infot soovite edastada ja kuidas see sobib konkreetse platvormiga? Lühikesed postitused, visuaalid ja videod on sageli atraktiivsemad ning võivad suunata noori põhjalikuma sisu juurde. Samuti tasub läbi mõelda, kas platvormid on loodud ainult organisatsiooni tegevuste tutvustamiseks või jagatakse seal ka laiemalt noorteinfot teistel teemadel.

  • Kes vastutab ja kuidas?

Sotsiaalmeedia kanalid ja kodulehed vajavad pidevat tähelepanu, et tagada ajakohane ja usaldusväärne info. Seetõttu on oluline panna paika, et kes vastutab sisu loomise ja haldamise eest ning kui sageli infot jagatakse. Samuti tuleb läbi mõelda, millist kuvandit soovitakse luua ja kuidas toimub suhtlus noortega digikeskkonnas.

  • Noored kui sisuloojad

Noored ei ole enam ainult info tarbijad, vaid ka selle loojad. Paljud neist jälgivad youtubereid ja loovad ise sisu erinevatel sotsiaalmeedia platvormidel. Seda teadlikult rakendades on võimalik kaasata noori noorteinfo loomisesse ja levitamisse.

Üks võimalus on anda noortele ülesandeid, mis on seotud sotsiaalmeedia postituste, kujunduste, videote või artiklite loomisega. Samuti võib kaasata noori kohalike valla- ja linnalehtede sisuloomesse.

  • Kvaliteetsus ja usaldusväärsus

Noored vajavad tuge ja juhendamist, et tagada info kvaliteet, usaldusväärsus ja neutraalsus. Seetõttu tuleks ühiselt kokku leppida noorteinfo loomise põhimõtetes ning koostada tegevusplaan, kus on märgitud olulised sündmused ja kajastatavad teemad. Kasuks võivad tulla ka selleteemalised koolitused ja töötoad.

Noorteinfot luues ja jagades järgi alati neid põhimõtteid (ERYICA, 2018):

  • Viita alati originaalautorile kui kasutad kellegi teise tööd.
  • Ära kopeeri internetist leitud infot ilma viiteta.
  • Jälgi autoriõigusi piltide ja videote kasutamisel.
  • Veendu, et materjal, mida jagad, on lubatud kolmandatel isikutel kasutada.
  • Loo oma organisatsioonis selged juhised autoriõiguste järgimiseks.

Digikeskkonnad ja platvormid pakuvad noorteinfotöös palju võimalusi, kuid edu saavutamiseks on oluline strateegiline ja teadlik lähenemine. Kaasates noori ning tagades kvaliteetne ja usaldusväärne sisu, on võimalik jõuda suurema hulga noorteni ning pakkuda neile väärtuslikku teavet viisil, mis neid kõnetab.

Teeviit teemakuud 2026 - vasta küsitlusele!

Noorteinfoportaal Teeviit võtab iga kuu fookusesse ühe kindla teema. Nii teeme ka 2026. aastal!  

Oled noor või noortega töötav spetsialist?

Ootame Sind vastama küsimustikule, et selgitada välja noorte jaoks kõige olulisemad ja põletavamad teemad. Loome sisendi põhjal teemakuud, artiklid ning kogemus- ja persoonilood. 

Vasta küsitlusele ja jäta oma e-mail, kui soovid osaleda Apple AirPods Pro kõrvaklappide loosis!

Küsimustik on avatud 17. novembrini 2025.

Rohkem infot leiad teemakuude kohta postituseset Teemakuud 2026.

Search