Juhendmaterjalid noorteinfo töötubade läbiviimiseks
Sellelt lehelt leiad noorteinfo töötubade juhendmaterjalid, mis pakuvad noortega töötavale spetsialistile (noorsootöötaja, noortejuht, huvijuht, ringijuhendaja, õpetaja jt) tuge erinevate teemade käsitlemiseks, sh noortes meedia- ja infokirjaoskuse edendamiseks.
Kokku on 26 temaatilist juhendit (vaimne ja füüsiline tervis, suhted ja seksuaalsus, eneseareng, osalus jt teemad), mille saad alla laadida PDF kujul ja kus on detailne juhis teema käsitlemiseks (ajakava, harjutused jt).
Töötoad on erineva kestusega, alates 45-minutist kuni 120-minutini.
Osalejate arv ja vanuseline sobivus on kirjeldatud iga töötoa juurdes eraldi.
Kuidas juhendmaterjale kasutada ja alla laadida?
1. Tutvu töötubade teemade, eesmärkide ja õpiväljunditega.
2. Lae sobiv töötuba PDF kujul oma seadmesse täites nõutud* väljad.
* Sisestatud infot kasutatakse ainult Haridus- ja Noorteameti riikliku noorteinfoteenuse aruandluse koostamisel (statistilised andmed, läbiviimise piirkonnad jt).
3. Kasuta soovi korral juhend- ja tugimaterjali töötoa läbiviimiseks.
4. Anna koos noortega Haridus- ja Noorteametile töötoa kohta tagasisiet kasutades seda vormi.
Lisainfo
Noorteinfo töötubade juhendid ja töötoa läbiviimist toetav materjal on välja töötatud Haridus- ja Noorteameti tellimusel koostöös noortevaldkonna partnerite ning ekspertidega. Lisainfo ja küsimuste korral palume pöörduda teeviit@harno.ee.
Noorteinfo töötubade juhendmaterjalide teemad, eesmärgid ja õpiväljundid
Demome demokraatiat
- 14+a
- 110 min
- Osalus
* Mõistab, millised on demokraatliku korra põhilised tundemärgid.
* Oskab mõtestada demokraatia mõju igapäevaelule.
* Saab aru, et demokraatiaga kaasnevad piirangud ning vastutus.
Elu täis erivajadusi
- 13+a
- 110 min
- Vaimne ja füüsiline tervis
* Oskab tuua mitmesuguseid näiteid erivajaduste kohta.
* Oskab tuua näiteid erivajadustega inimeste võimalike igapäevaelu väljakutsete ja vajaduste kohta.
* Mõistab paremini, miks on oluline luua toetav ja kaasav keskkond erivajadustega inimestele.
* Suudab olla empaatilisem ja mõistvam erivajadustega inimeste suhtes.
Erinev, kuid oma: avastades LGBT+ kogukonda
- 13+ a
- 90 min
- Suhted ja seksuaalsus
* Mõistab, et on olemas erinevaid identiteete ja kogemusi.
* Teab ja mõistab olulisemaid LGBT+ mõisteid ja termineid.
* Oskab suhtuda empaatilisemalt LGBT+ inimestesse.
* Teab käitumisnorme, mis soodustavad lugupidavat ja toetavat suhtumist LGBT+ inimestesse.
Inimõiguseid mõtestades
- 15+a
- 100 min
- Suhted ja seksuaalsus
* Oskab nimetada erinevaid inimõigustega seonduvaid teemasid.
* On võimeline inimõiguste teemal arutlema ning esitama sel teemal oma arvamusi.
* Mõistab inimõiguste olulisust Eesti kontekstis ja suudab neid igapäevaeluga.
Inspireeritult eesmärkide suunas
- 14-18a
- 65 min
- Eneseareng
* Mõistab isiklike eesmärkide seadmise vajadust.
* Teab eesmärkide seadmise, isiklike huvide, vajaduste ja soovide mõtestamise vajadust.
* Arenenud on digipädevused.
Kanepipilved pea kohal
- 14+a
- 90 min
- Vaimne ja füüsiline tervis
* Suudab tuvastada levinud müüte kanepi kohta ja neid kriitiliselt hinnata.
* Mõistab kanepi tarvitamisega kaasnevaid terviseriske.
* Oskab leida kanepile teisi alternatiive stressi leevendamiseks ja mõista tervisliku elustiili tähtsust.
Kas sugu loeb?
- 14-26a
- 80 min
- Suhted ja seksuaalsus
* Õpib info otsimise võimalusi ja info kriitilist hindamist.
* Arendab avatud ja empaatilist suhtumist.
* Õpib soostereotüüpidega seotud infot kriitiliselt hindama.
* Tekib noortele turvaline keskkond soo ja seksuaalsuse kohta uurimiseks ja arutlemiseks.
Kuidas vägivalda ennetada?
- 12-16a
- 70 min
- Suhted ja seksuaalsus
* Tunneb vägivalla vorme ja põhjuseid ennetustööks.
* Õpib, kust saada abi kiusamise ja vägivallaga seotud probleemide korral.
* Teadvustab noortenõustajate olemust ja kontakti saamise võimalust.
Maailm ilma alkota
- 14+a
- 100-120 min
- Vaimne ja füüsiline tervis
* On teadlik alkoholi tarbimisega seotud võimalikest negatiivsetest tagajärgedest ja ohtudest.
* Oskab kasutada loomingulist mõtlemist, et leida erinevaid ideid ja lahendusi alkoholiga seotud küsimustele.
* Teab võimalikke õigeid tegutsemisviise alkoholi tarbimise tulemusel tekkivatele keerulistele situatsioonidele.
* Mõistab, et alkoholiga seotud hädaolukordades tuleb alati kutsuda abi.
Meediapädevus: õige ja vale info eristamine
- 13-17a
- 65 min
- Meediapädevus
* Oskab kriitiliselt mõelda valeuudiste ja tõestamata info analüüsimise kaudu.
* Teab erinevaid meediaga seotud käibel olevaid mõisteid, sh pseudoteadus ja selle olemus.
* Oskab leida usaldusväärset infot ja kasutama erinevaid otsingumootoreid.
* Mõistab, miks on tõestamata ja väära info jagamine ja teadmatult kasutamine ohtlik.
Miks on vahel nii raske olla tervislik?
- 12+a
- 90-120 min
- Vaimne ja füüsiline tervis
* Oskab paremini hinnata oma praeguseid tervislikke harjumusi ning on teadlik isiklikest arengukohtadest.
* Tunneb ära takistused tervislike harjumuste kujundamisel ning oskab välja pakkuda lahendusi nende ületamiseks.
* Teab, kust leida tuge ja abi tervislike harjumuste arendamiseks.
* Omab positiivsemaid hoiakuid enda ja teiste suhtes.
Mis on porril sellega pistmist?
- 12+a
- 80 min
- Suhted ja seksuaalsus
* Mõistab, kuidas porno mõjutab arusaaama seksist ja seksuaalsest.
* Mõistab, milline võib olla porno mõju tema enda arusaamadele ja ootustele seksiga seonduvalt.
* Mõistab, et porno vaatamine võib tekitada erinevaid emotsionaalseid reaktsioone.
* Teab, et pornograafiline sisu ei pruugi anda õiget teavet seksi, sh ohutuse osas.
* Mõistab, et teistel võivad olla pornograafia ja seksi suhtes erinevad tunded ja kogemused.
Mõeldes karjääri planeerimisele
- 16-18a
- 70 min
- Eneseareng
* Teab, mis on ja mis ei ole karjääriinfo.
* Saab teada, kust leida usaldusväärset karjääriinfot.
* Arendab meeskonnatöö- ja arutlemisoskust.
Noorsootöö võimalused
- 12+a
- 60-75 min
- Osalus
* Areneb enesemääratlus-, suhtlus- ja digipädevus ning meeskonnatööoskus.
* Edeneb oskus kasutada erinevaid infootsingu võimalusi noorsootöö võimaluste ja tegevuste leidmiseks.
Noorte osalus
- 12-16a
- 70 min
- Osalus
* Teadvustab noorte kaasarääkimise võimalusi neid puudutavates teemavaldkondades ja otsustes nii kogukonnas kui ühiskonnas.
* Oskab otsida infot osalusvõimaluste kohta.
* Areneb julgus oma arvamuse avaldamiseks ja esinemiseks.
Nõusolek on seksikas
- 14+a
- 95 min
- Suhted ja seksuaalsus
* Oskab selgitada, miks nõusoleku küsimine ja sellele vastamine on oluline.
* Tunneb end enesekindlamalt nõusoleku küsimisel ja andmisel erinevates situatsioonides, sealhulgas suhetes ja digitaalses suhtluses
* Teab, kuidas viisakalt ja austavalt reageerida nõusoleku küsimisele ja vastamisele.
* Suudab tuvastada märke, et nõusolekut pole antud, ning mõistab selle olulisust.
* On teadlik sellest, mida tähendab turvaline ja toetav suhtlus seksuaalses kontekstis ning oskab ka ise sobivalt suhelda.
Oma tervise eest hoolitsemine
- 10-16a
- 70 min
- Vaimne ja füüsiline tervis
* Suurenevad oskused, kuidas oma tervist hoida ja toetada.
* Arenevad digipädevused.
Rahatarkus
- 13-26a
- 90 min
- Eneseareng
* Oskab koostada eelarvet endale sobivate kululiikidega ning arvestada ootamatute kuludega.
* On teadlikum, kust leida infot raha ja investeerimise kohta.
Seksuaaltervis: vahekord ja kaitsevahendid
- 13-19 a
- 45-60 min
- Suhted ja seksuaalsus
* Teab, mis on seksuaaltervis ja turvaline vahekord.
* Mõistab paremini, kuidas teha õigeid otsuseid ja käituda erinevates situatsioonides ning mõistab iseenda tahet seksuaalelu juures.
* Teab, millised kaitsevahendid on olemas ja mis on turvaline seks.
Tehisintellekt ehk AI: võimalused ja ohud
- 12+a
- 80 min
- Meediapädevus
* Suudab eristada tehisintellekti võimalusi ja ohte erinevates valdkondades, näiteks tervishoius, hariduses, transportimisel ja turvalisuses.
* Oskab analüüsida tehisintellektiga seotud eetilisi küsimusi ja kasutuse võimalikke tagajärgi.
* Õpivad põhitõdesid seoses tehisintellekti kasutamisega igapäevaelus ning mõistavad, kuidas see mõjutab nende igapäevaseid otsuseid ja kogemusi.
Tõhusa õppimise nipid
- 13-17a
- 65 min
- Eneseareng
* Mõtestab, mis aitab tõhusamalt õppida ja õpitut meelde jätta.
* Mõtestab keskendunud õppimise väärtust ja vajalikkust.
* Areneb meeskonnatöö oskus.
Tuleviku mina
- 10-13a
- 70 min
- Eneseareng
* Mõistab isiklike eesmärkide seadmise vajadust.
* Teab eesmärkide seadmise, isiklike huvide, vajaduste ja soovide mõtestamise vajadust.
* Areneb on loovus, käeline tegevus ja/ või digipädevused.
Tülisid lahendades rahulikuma maailma poole
- 14+a
- 95 min
- Osalus
* Mõistab, kuidas erinevad vaated ja hoiakud võivad inimeste vahel konflikte tekitada.
* Mõistab, et teiste arvamuste ja vaadete austamine on oluline rahu säilitamiseks.
* Suudab analüüsida näidisjuhtumeid ja välja pakkuda võimalikke konfliktide lahendamise viise või ennetamise strateegiaid.
* Mõistab, kuidas igaüks saab, läbi teadlikuma ja sallivama suhtumise, panustada rahulikumasse maailma
Turvaliselt ja targalt nutiseadmes
- 13-17a
- 75 min
- Meediapädevus
* Teadvustab digiturvalisuse mõistet ning oskab sellega arvestada digivahendite ja nutiseadmete kasutamisel.
* On teadlik, kust leida turvalise interneti käitumise kohta infot.
* Interneti käitumine muutub teadlikumaks ja turvalisemaks.
Vaimne tervis
- 14-18a
- 80 min
- Vaimne ja füüsiline tervis
* Saab teada, millised on vaimse tervise levinumad probleemid.
* Õpib leidma usaldusväärset infot vaimse tervise probleemide olemuse kohta.
* Teadvustab sotsiaalmeedia mõju vaimsele tervisele.
* Teab, kust saada abi vaimse tervisega seotud probleemide korral.
* Teadvustab noortenõustajate olemust ja kuidas nendega kontakti saada.
Veipimine: otsime tõde ja murrame müüte
- 12+a
- 90 min
- Vaimne ja füüsiline tervis
* Suhtub kriitilisemalt internetis leiduvasse infosse veipimise kohta.
* Teab mõningaid usaldusväärseid allikaid, nagu tubakainfo.ee ja tai.ee, kust on võimalik saada uuenevat ja kontrollitud infot.
* Teab mõningaid praktilisi lahendusi, mis aitavad veipimisest loobuda või oma sõpra loobumisel toetada.
Noorteinfo töötubade juhendmaterjalide allalaadimine
Tagasiside noorteinfo töötoale
Sinu tagasiside aitab meil töötubasid paremaks muuta – et need oleksid huvitavamad, kasulikumad ja vastaksid paremini noorte vajadustele. Vastamine võtab aega 1-3 minutit. Vastama on oodatud nii töötubades osalejad kui ka nende läbiviijad
Töötubade tagasiside andmiseks leiad siit mugava otselingi küsimustikule — sobib jagamiseks nii vestlustes, esitlustes kui ka mujal.
Siit leiad lingi QR-koodile, mida saad mugavalt kasutada ekraanil jagamiseks, printida või lisada slaididele. QR-kood on mugav kasutada kui kasutatakse nutiseadmeid.
Töötubade juhendmaterjalide loojad
Töötubade juhendmaterjale on aidanud luua Eesti Avatud Noortekeskuste Ühendus, Riin Luks, Karoliine Aus ja Kristina Masen.
Noorteinfo töötubade korraldamist on osaliselt rahastatud haridus- ja teadusministri kinnitatud ning Haridus- ja Noorteameti poolt elluviidava ESF kaasrahastatud programmis „Tõrjutusriskis noorte kaasamine ja noorte tööhõivevalmiduse parandamine“ kirjeldatud tegevuste raames.

Noorteinfoportaal Teeviit uudiskiri
Liitu Noorteinfoportaal Teeviit uudiskirjaga!
Noortele suunatud sündmused, info ja teemakuu artiklid.
Uudiskiri ilmub 1 kord kuus.