fbpx

Õpilasfirma KVA kogemuslugu: Mida tähendab õpilasfirma loomine?

Veebruarikuus on noorteinfoportaal Teeviit keskendunud ettevõtlikkuse teemade kajastamisele. Täna oleme teinud kogemusloo õpilasfirma KVAga, kelle tooteks on rööprähklemist arendavad kaardid.

Milline on ühe õpilasfirma teekond? (Planeerimine? Tootearendus? Laadad? Jms)

Ühe õpilasfirma teekond algab esmalt inimestest – tuleb valida enda kõrvale tegutsema just need, kes on milleski väga head, et pakkuda sel viisil loodavale ettevõttele ka lisaväärtust. Kui kokku saavad head meeskonnakaaslased, siis on kõige suurem samm leida see miski, mis paneks kõigil mõtted lendama ning oleks lahenduseks mõnele probleemile laiemalt ühiskonnas. Teadagi ei ole nipsasjakesed enam ammu moes. 

Õpilasfirma teekond võib tihti sarnaneda tipptunnil linnast väljumisega:

  1. Käivita GPS, tutvudes varasemate õpilasfirmade edulugudega, siis käivita meeskond ja asuge teele. 
  2. Iga ideeta tee viib tupikuni – leia sihtpunkt (toode või teenus)!
  3. Esimene anna teed märk ehk saad potentsiaalsetelt klientidelt tagasiside, mis annaks edaspidiseks rohelise fooritule märguande.
  4. Ristmik, mille igas fooris on vaid kollased tuled – vali toote-teenuse arendamiseks õige tee, vajadusel pööra ümber ja kõike muud põnevat.
  5. GPS läks katki (katseta ja proovi kõiki erinevaid variante, et hiljem suuremat kogust tootes ei tuleks ebameeldivaid üllatusi).
  6. Peaaegu maanteel, aga viimane STOP – vajalikud koolitused või kõned mentoritega, et enne müüki oleksite valmis. 
  7. Kiirtee, kus ise saate kiirust suurendades otsustada, mil viisil müüte (näiteks laadad, e-pood), olete meedias või hoopis loote muul viisil uut kuvandit õpilasfirmadest. 

Milline on ideaalne õpilasfirma tiim?

Inspireeriv koolitaja John C. Maxwell on öelnud: “Võtke endale kohustus kasvada iga päev.” Sellise mõtteviisiga on võimalik õpilasfirmas luua õhkkond, kus väga erinevate inimtüüpide koostöö saab muutuda vaid hoogu andvaks jõuks, mil eriarvamused kasvavad konstruktiivseteks aruteludeks ja eluterveks saab üksteise edifikeerimine. Ideaalse tiimi valem erineb meeskonna eesmärkidest, kuid kõik põhineb tegelikult juba ürgajast päris omadustel: kuulamine, mõistmine ja teooria praktikasse toomine. 

Milline on graafik töötamisel õpilasfirmaga ning millest see koosneb? (Planeerimine? Koosolekud? Ülesannete jagamine?)

Ajaplaneerimist peetakse üheks oluliseks oskuseks, kui on soovi olla edutee üks säravamaid tähti. Avaldame ühe saladuse – seda tuleb täpselt samamoodi teha õpilasfirmaga tegutsedes, kus justkui hommikuks on ülesannete märkimine ja päeva missiooniks need listis maha tõmmata. Kuigi õpilasfirmas tehakse kõike veidi kompaktsemalt ehk lühema aja jooksul, siis on võimalik kujundada oma “päevakava” ise, kus ei puudu koosolekud ega inspireerivad koolitused. 

Soovitame kasutada motiveeriva töökeskkonna loomiseks erinevaid meetodeid. Meil on näiteks lisaks klassikalisele Google Drivele kasutuses Padlet, kus näeme jooksvalt kõikide teiste liikmete laual olevaid teemasid-ülesandeid, tänu millele oleme saanud teha koosolekud väga produktiivselt kuni 30 minuti jooksul ajurünnakute formaadis. Lisaks on juba tavapäraseks saanud, et tegevjuht saadab mõne põneva koolituse informatsiooni, kus end arendada soovivad liikmed saavad osaleda, nii on meist mõnelgi läbitud Timo Porvali Turunduslabori otseülekande materjalidest. 

Mida kujutab endast ÕF KVA?

Kvaliteetaeg on midagi, mida meenutavad täiskasvanud oma lapsepõlvest kõige enam, olgu see veedetud kasvõi kõige armsama mänguasjaga aasal pikniku pidades või veetes aega mõne lähedase inimesega. Seda kõike oluliseks pidades sündiski õpilasfirma KVA (Kvaliteetaeg), mille sooviks on pakkuda läbi meetodi või väljakutsete inimestele võimalusi veeta võimalikult meeldejäävalt aega teistegagi. 

Algselt soovisime luua lapse õiguseid tutvustavaid kaarte, ent mõistsime erinevate mõttevälgatuste tulemusena, et aina enam kerkib esile üks huvitav sõna – rööprähklemine (inglise keeles multitasking ehk mitme asjaga samal ajal tegelemine). Isegi teadlased on selle puhul vaidlema läinud, sest üks osa väidab, et sellega suudab tegeleda ainult 2% inimestest, kuid samas teised jällegi ütlevad, et see on üks enim arenenud oskuseid. Nii sündiski RÖÖR ehk rööprähklemist arendavad kaardid koostöös laste, noorte ja spetsialistidega, kus esimesel küljel on arutlusküsimus, ent pöördel tegevuskaart. Konks peitub selles, et seda kõike saab teha samal ajal. Kõige põnevam tagasiside on tulnud ühelt õpetajalt, kes kasutab neid nii oma töös, koolitustel rühmatöödeks kui ka perekonda liikuma ärgitamiseks – leidlik meel on ikka meie kodumaa sümboliks. 

Kas julged võtta vastu väljakutse ja teha kahte asja samal ajal juba täna bussis olles? 

  1. Proovi vahetada käepidemest kinni hoides käsi.
  2. Vali üks toon ja otsi sama bussist või aknast välja vaadates.
  3. Tee kõike korraga!

Kas teie hinnangul toetab ÕF-i tegemine tulevikus tööturul läbilöömist?

Tööturul läbilöömine algab tegelikult juba varajases eas, mil alustame huvialaringi või mõne muu hobiga tegelemist, sest see kõik valmistab meid ette eluks juba uute inimestega kohtudes või praktiseerides teisi oskuseid. Õpilasfirma annab kindlasti hoogu selleks, et mõista, kuidas unistuste nimel reaalselt töötades on võimalik need saavutada – kosmoselaevalgi on vaja head meeskonda, kütust ning maksimaalse andmist. Kui võtad vastu selle väljakutse, et alustad õpilasfirmaga, siis taipad kiiresti, kuidas CV-s on selle taga reaalsed teod.

Mida on teile õpetanud ÕF?

Õpilasfirma on meile õpetanud kõige enam üht mõtteviisi – iga punase tule taga ootab roheline, kui teha õigel hetkel tagasipööre. 

Milliseid raha-alaseid teadmisi olete saanud töötades ÕF-is?

Eduka õpilasfirma taga peitub täpne raamatupidamine ja rahaga õigesti ümber käimine. Raamatupidamises haldamiseks on esmalt oluline valida inimene, kes on lisaks täpsusele kohati ka väga otsekohene – kui firma hakkab triivima kahjumi suunas, peab ratsionaalne mõtlemine sekkuma koheselt. Soovisime, et kliendil oleks võimalus toote eest maksta ülekandega ja tegime õpilasfirmale pangakonto, mis on meile rahaliselt väga kasuks tulnud. Näiteks laatadel, kus inimesed on harjunud juba pangakaardi eelistega, on see oluliselt lihtsustanud müügitööd. Koolid üle Eesti on meie toodet tellinud, aga neil on vaja tasumiseks e-arvet. Õpilasfirma ei saa e-arveid väljastada, mis oli meile parajaks õppetunniks, kuidas tuleks ettevalmistusi tehes uurida ka tavapäraste toimingute lubatust, kuid hetkel tegeleme juba olukorra lahendamisega. 

Milliseid soovitusi annate teistele noortele, kes on alustamas ÕF-i?

Õige meeskonna valimine on üks tähtsamaid alguspunkte, sest omavahelisest suhtlemisest sõltub edasine edukus ja tahe korda saata midagi erakordset. Firma liikmete valimine ei tundugi kohe kõige tähtsam, pigem mõeldakse ikka, kuidas luua see õige toode või teenus, millega jõuaks kosmoselaevaga kasvõi kuuni põrutada. Teekond suurepärase saaduseni sõltub ikkagi õpilasfirma liikmete suhtumisest ja omapärasest ideest. Võtke vastu kõik head teadmised koolitustelt, mentoritelt või teistelt 

Soovitame panna rõhku meeskonna valimisele, omapärase idee leidmisele ja teostamisele ning julgelt riskida, sest riskides jõuate alati kaugele – väljakutsed on ületamiseks!

Küsimused küsis: Miia Malm
Artiklit toimetas: Mariliis Abner
Vastasid: õpilasfirma KVA tegevjuht Triin Sooäär ja tootmisjuht Liisi Helene Taklaja

Õpilasfirma sotsiaalmeedia: https://www.facebook.com/of.kvaroor ja https://www.instagram.com/roor.of/ 

Skip to content