Kuidas mõjutavad nutiseadmed minu und?

Õhtuti on mõnus voodis enne magama jäämist telefoni või tahvelarvuti kaudu sõpradega vestelda või videoid vaadata. Selline tegevus pole vist kellelegi võõras ja pakub meile õhtusel ajal rõõmu. Kuid kas oled mõelnud, et selline tegevus võib hoopiski une eemale peletada?

Kõige enam mõjutavadki nutiseadmed inimese bioloogilist kella. See näeb välja selliselt, et mida suurem valgus langeb silmadele, seda ärksamad ja erksamad me oleme. Eriti mõjutab silmi ja seeläbi bioloogilist kella ekraanidelt eralduv sinakas valgus, mida saame iseseisvalt nutiseadmel reguleerida, kuid siiski mingi valguse osa mõjutab olulisel määral silmi.

Kas sul on ka nii juhtunud, et suvel ajab hommikune silma paitav päike sul juba mõnikord kell viis hommikul une ära? Just sarnase põhimõttega peletavad nutiseadmed õhtusel ajal une ja neid ei ole mõistlik seetõttu vahetult enne magama jäämist kasutada, kuna uni ja unisus lükkub lihtsalt edasi. See omakorda tähendab seda, et võime oma tegevusega und lausa kogemata edasi lükata.

Peaksid sellele eriti tähelepanu pöörama, kui oled „ma ei ole hommikuinimene“ tüüpi ja sul on raske hommikul voodist välja saada. Võib olla on asi selles, et õhtune nutiseadmes aja veetmine lükkab und edasi ja seetõttu jääb ööuni väheseks. Lisaks keerlevad erinevate postituste või videote teemad veel tükk aega meie mõtetes peale silmade sulgemist. Ka see võib peletada und.

Uneäpid – kas vajalikud või lihtsalt trend?

Viimasel ajal on muutunud popiks laadida telefoni või tahvlisse uneäpp, mille avad vahetult enne magama jäämist ja mis jääb ööseks sinu und valvama. Hommikul saad põhjaliku ülevaate, kas magasid pinnapealselt või sügavalt, mitu korda end voodis keerasid ja kui mitu tundi kokku magasid. Kuid kas sellisel viisil une mõõtmine ja sellele hinnangu andmine on õige ja vajalik? Siiski on pigem kasulikum varem magama heita ja lasta kehal korralikult ilma äppide ja muude rakendusteta puhata.

Nutiseade peitu!

Hea une saamiseks ja mõnusaks puhkuseks soovitatakse öösel telefoni mitte hoida padja all või öökapi peal. Juhul, kui näiteks telefonipõhise äratuskella kasutamise tõttu on vajalik telefon enda läheduses hoida, keera ekraani pool alla, et telefoni valgus sind ei segaks (näiteks kui keegi sulle öösel Messengeri kirjutab). Spetsialistid soovitavad öösiti mitte kella vaadata, sest see võib tekitada ärevust, näiteks mõtlemist, et „ainult kaks tundi on veel aega magada“.

Koostatud Hea Une Keskuse poolt kirjutatud artikli põhjal, mis ilmus ajakirjas Mari

Loe veel sarnasel teemal: