Search
Close this search box.
OTSI

Intervjuu I BFM Laste filmikooli projektijuht Katrin Sigijane

Tallinna Ülikooli Balti filmi, meedia ja kunstide instituudi (BFM) juures tegutseb BFM Laste filmikool, mille asutajaks ja projektijuhiks on Katrin Sigijane. BFM Laste filmikooli eesmärk on läbi väärtuskasvatuse ja digikultuuri arendada lastes loovust, visuaalset kirjaoskust ja meediateadlikkust.

Katrin on ühtlasi ka Balti Infohäirete Sekkekeskuse (BECID) meediapädevuse koolitaja.

Mida meediapädevus Sinu jaoks tähendab ning kuidas te meediakoolis seda lastele kirjeldate? 

Meediapädevus on oskus jälgida, mida nähtavast-kuuldust usun ja mida mitte? Miks ma seda usun või ei usu? 

Praegu nähtavast ja kogetavast ei ole tegelikult üldse “päris” ning mulle pakub huvi selle vale avastamine ja nuputamine, mis ajendas sellise sisu loojaid seda tegema ja miks erinevad kasutajad seda jagavad? Miks keegi sellele sisule just niimoodi reageerib nagu ta reageerib?

Millised on peamised ohutust ja turvalisust puudutavad kontrollküsimused, mida on vaja kindlasti silmas pidada?

Kes seda sisu näevad? Millele ja kuidas ma ise reageerin? Ega ma äkki midagi edasi jagades kellelegi haiget ei tee? Kiusamises ei osale? Kui palju ma teistega läbi veebi suheldes oma kodu ja ümbritsevat reedan? 

Kõige olulisem, et ma ei jaga ega saada ka kõige tungivama veenmise peale mitte kellelegi endast ühtegi pilti ega videot, kus ma pole täiesti riides. Isegi oma kõige suuremale armastusele ega parimale sõbrannale-sõbrale mitte.

Kui vaadata teie tööd nii lasteaialastega kui ka noorema kooliastme õpilastega, siis millised meetodid on kõige paremini toiminud?

Meie kinoüritustel või töötubades on olulisel kohal mängulised tegevused ja loovuse arendamine. Vahel laseme alustuseks filmi asemel ainult heli ja lapsed arvavad selle järgi, millega tegemist ning seejärel vaatame üheskoos terve filmi. 
Tähelepanu ja loogika ülesanded on lõbusad, näidates pilti, kus kõik päris ei klapi. Näiteks ütled kassid, aga pildil on kassidele lisaks ka koer jne.

Mis Sulle lastega töötamise juures enim meeldib? 

Lastega töötamine on erakordne, sest nad on vahetud, tähelepanelikud ja uudishimulikud õppijad. See on liigutav, kuidas kinosaalis vaid viie minuti vältel läbib väike vaataja kogu  emotsioonide virrvarri, teeb pärast ise ema telefoniga multifilmi ja teatab: “Ma tahan homme ka siia!”
Ka BFM Laste filmikoolis käib enamik lapsi ikka aastaid ja mõnel on nüüdseks juba ka BFMi kõrghariduse diplom.

Fotod: Cinemini töötuba ja kinoseanss, erakogu. Cinemini on 3-6-aastaste laste filmihariduse projekt, millega BFM rändas eelmisel aastal üle Eesti muuseumides, raamatukogudes ja lasteaedades.

HEA TEADA

Praktiline soovitus. Katrin soovitab proovida visuaalse mõtlemise strateegiat (Visual Thinking Strategy) ja pilte vaadates arutada: Mis siin pildil toimub? Miks sa nii arvad? Mida veel tähele panid?
Või luua nädalavahetusel vihmasaju ajal üheskoos nööpidest multifilm, kasutades lapsevanema mobiiltelefoni ja vabavara rakendust piximakey https://piximakey.com/pages/app

BECID viib Balti regioonis läbi kampaaniaid, mille eesmärk on suurendada meediapädevust alg- ja keskkooliõpetajate seas, õpetada noori sotsiaalmeedia aktiviste fakte kontrollima, parandada erinevas vanuses inimeste digipädevusi, edendada infovastupidavust, julgustada kodanikuaktiivsust venekeelsete kodanike seas ning kaasata noori MIL-häkatonide loomise protsessi.

Artikli toimetas noorteinfoportaal Teeviit noorteinfo peaekspert Kaie Pranno

Skip to content