Anita Algust kogemuslugu õpilasfirma eestvedamisest: avasta, milleks oled võimeline

Septembrikuus toome teieni hakkajad noored, kes on olenemata enda noorusest juba palju aktiivsed ning ettevõtlikud olnud. Järgmisena tutvustame teile Anita Algust, kes põhikooli õpilasfirmaga on võitnud teise koha Eesti parima minifirma konkurssil. Tema õpilasfirmaks oli MF Motivatsioonilaks.

Kust tuli sul idee alustada õpilasfirmaga?

Juba neljandas ja viiendas klassis tegin minifirma laadseid asju, kuid tookord me ei registeerinud neid ära. Minifirmadena tegelesime puutööga ning klaasitöödega.  Kuid mõte ettevõtlusest meeldis mulle väga ning kaheksandas klassis soovisin taas alustada õpilasfirma loomisega. Üheks motivaatoriks oli ka õpilasfirma võistlus ning meie soov saada parimaks minifirmaks.  Peale selle võistluse leidmist otsisin endale meeskonna ning nii see alguse saigi.

Kas sa räägiksid täpsemalt missugune Teie toode oli?

Meie toode ei olnud küll kõige innovaatilisem mõte aga me mõtlesime, et teeme selle turu vajaduste põhiselt. Me ei olnud küll kõige innovaatilisemad inimesed aga lõpuks me saime turu-uuringule 500 vastust, mis on tegelikkuses väga hea saak, sest tavaliselt saadakse turu-uuringu vastuseid umbes 120 kandis ja me panime sinna mingisugused enda pakutud variandid  nagu näiteks puuvillased kotid heade sõnumitega, smuutid, küünlad, hambaid valgendavad söetabletid.  Turu-uuringust selgus, et kaks kõige populaarsemat olidki smuutid ja heade lausetega kotid. Seejärel tuli mul mõtte, et liidaks need kaks asja kokku- teeme smuutid, mille topsidel on heade mõtetega laused. Me saimegi ükskord kokku ning hakkasime asju lihtsalt blenderisse viskama. Me tegime viiest smuutist koosneva menüü ja meie tooteks siis olidki smuutid, mille topsidel olid heade mõtetega laused.

Mis oli kõige raskem selle juures, mis kõige kergem?

Hästi raske oli see, et kui me olime kaks kuud teinud oma firmat siis lahkusid meie firmast 3 tüdrukut. Me olime viieliikmeline meeskond ning meil olid aktsiad ära jaotatud. Kõige lihtsam variant oli uued inimesed asemele otsida aga kinnises ringkonnas on raske leida neid ,kes tahaksid seda teha. Ma arvan,et see oli hästi raske ning üks liige oli väga passiivne, ta ei käinud meiega mitte kordagi müümas. Tegelikult oli hästi raske see, et mul ise ei olnud mitte mingit praktilise disaini kogemust ja üldse tootearendus kogemust. Probleemiks oli ka siltide paigutamine topsidele, kuna algselt olid meil koonusekujulised topsid, kuid ristküliku kujulised sildid, mis ei jäänud eriti hästi peale. Õppeaasta keskel saime siiski ovaalsed sildid ning probleem lahenes.

Kõige lihtsam oli tootearendus ehk toodete tegemine, sest kõik käis katseeksitusmeetodil ehk hakkasime lihtsalt blendrisse viskama erinevaid koostisosi. Hiljem arvestasin välja, mitu grammi midagi läheb. Samuti oli minu jaoks väga lihtne müük, sest olen ise pealehakkaja tüüpi inimene, mistõttu mulle see raskusi ei valmista.

Mis on sellest perioodist sulle kõige meeldejäävam hetk?

Ma ei unusta kunagi seda, kui me olime Eesti parima minifirma võistlusel, me ootasime seal tulemusi ja siis kutsuti kõik ette. Ning siis me mõtlesime, kas me oleme viimased või? Me saime siis diplomid ja ikka mõtlesime kas me oleme viimased. Siis me istusime jälle maha   Ja siis hakati kohti ütlema  ja eriauhindu andma ning siis tuli teine koht MF Motivatsioonilaks. Ma olin endas pettunud ja ma nutsin terve tee tagasi bussis.  Lõpuks selgus, et meid ja esimest koha vahele jäi 10 eurone käibevahe ehk kui me oleks saanud kolm smuutit rohkem müüa, oleks me võitnud. Kuna mina olin põhimüüja siis minule oli see eriti tugev löök, et me ei võitnud.

Kas see takistas kuidagi õppetööd?

Ei kindlasti mitte või vähemalt mitte minu puhul, sest enamikud laadad olid ainult nädalavahetustel ja pigem see just toetas õppetööd minu puhul. Ma olin kaheksandas klassis ja meil olid just hakatud õpetama uurimistööde aluseid ning ma õppisin  enne neid tunde, tänu õpilasfirma loomisele, exelit kasutama ja minu arust oli pigem see lisakohustus, mistõttu pidin ka koolis rohkem pingutama. Kaheksanda klassi lõpetasin ma väga hästi-viitega ja kiituskirjaga  füüsikas ja eesti keeles ning samal ajal ma käisin ka olümpiaadidel. Õppetöö takistamist ma tõesti ei täheldaks väga, teiste osas ma ei oska öelda aga pigem arvan, et see ei takistanud õppetööd. Kool oli hästi vastutulelik ja me saime näiteks päevi vabaks  Näiteks peale parima õpilasfirma võistlust  saime me päeva vabaks koolist, aga ma läksin ikka kooli. Mind toetati palju aga ma võisin ise küll hästi range olla. Kuigi peale kooli koosolekud võisid väsitavad olla aga see oli õppetööd toetav protsess.

Kas õppisid midagi olulist, mida praegugi kasutad?

Ütleme nii, et mul oli kõik see alateadvuses olemas aga  ma õppisin, et inimesi tuleb valida õigesti ja sa pead suutma vahet teha sõbrannal ja päris inimesel, kes sind aidata saaks. Mul on gümnaasiumis ka planeeritud õpilasfirma tegemine ja mul ongi juba selline plaan tehtud, et ma võtan 10nda õpilaste nimekirja ette ja mõtlengi läbi kellel on mingisugused oskused , kes päriselt panustada saaks aga inimeste valik ei saa tulla lihtsalt sõprussuhete pealt.

Kas teil oli vahepeal pingelisi momente?

Kui need kolm tüdrukut lahkusid siis oligi hästi pingeline ja ma olin  šokeeritud.  See oli alles oktoobrikuus ja me olime alles 2 kuud teinud enda firmat, ma ise ei osanud kuidagi reageerida. See võis tingitud olla negatiivsest tagasisidest. Aga ma ei saa aru, kas see oli kadedusest või tehti meie nime üle nalja. See võis jõuda kuidagi nendeni.  Pingelised momendid tekkisid ka siis, kui keegi ei saanud tulla laadale müüma. Ma muutusin selle peale alati väga kurjaks ning püüdsin neid korrale kutsuda, et nad endale ise asendaja otsiksid. Kui me pidime aruannet tegema, olin ma väga põhjalik, kuna eesmärgiks oli esikolmik aga veel parem esikoht. Ma isegi käisin aruande koostamise koolitusel. Meil oli õnneks vaheaeg siis. Ma sõitsin Kadrinast Tartusse, et aruande tegemist õppida ja vaheajal olin ma 3 ööpäeva järjest üleval, et see valmis saada, kuna ma tegin seda üksinda, sest teistel nappis oskusi selle suhtes. See võis tekitada teistes ka halva tunde, minu nii-öelda tugev käe pulsil hoidmine demotiveeris meeskonda aga vähemalt me jõudsime sellega nii kaugele.

Kas soovitaksid noortel alustada oma õpilasfirmat?

Kindlasti soovitaksin noortel luua õpilasfirmat, sest see on mind nii palju arendanud ning olen saanud väga lahedaid asju teha.  Gümnaasiumis õpilasfirmat luues on ka suur võimalus õpilasfirmast enda isiklik firma teha ning sellega ka peale gümnaasiumi lõppu edasi minna. Õpilasfirma programm võiks olla  noortele tugevalt soovituslik. Õpilasfirma programmis sa avastad, milleks sa võimeline oled, minu oskused graafilise disainiga paranesid väga märgatavalt selle aja jooksul.

Kust soovitad neil alustada ja kust nad saaksid ideid?

Junior Achivement Alumni korraldab häkatone tihti ja samuti nad teevad youthpowerment ürituste sarja õpilasfirmade jaoks – see on samas hea koht avastamiseks. Ma räägiks oma kooli ettevõtlusõpetajaga, ta on kindlalt sellel alal koolituse saanud. Ideede saamise osas on kõige parem see, et te teeksite brainstormi ja veedaksite meeskonnaga palju aega koos, et Te kasvaksite tugevaks meeskonnaks. Ka turu-uuringud aitavad kui te jõuate suurema hulga inimesteni, aga häkatonid on suht head kohad kust alustada.

Kas soovid midagi lisada?

Seda protsessi ei tohiks karta ja tegelikkuses seda ületöötleda ka ei tohiks. Kindlasti hoidke palun oma raamatupidamine korras, me üritasime seda mingi sada korda paranda, sest meil jäid mingid tsekkid sisse kandmata aga raamatupidamisel tuleks ikka silma peal hoida ja üks hetk me vaatasime, et  bilanss on paigast ära ja siis me hakkasime seda viga otsima, mida oli suht keeruline leida.


Uuri õpilasfirma loomise kohta rohkem Junior Achievement kodulehelt.

Loe veel sarnasel teemal:

TAGASISIDE
×

Kirjuta meile oma arvamus